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    Go to the top of the page   ID: 20020724115637 ( 44 times read ) Original case in english  More links about this topic on Pubmed (PubMed Reader)
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    This case was evaluated as extremely interesting (Grade 9.1).

     
    Splenic cyst, unspecific
    R Mund, L Hinz. Splenic cyst, unspecific. PedRad [serial online] vol 2, no. 7.
    URL: www.PedRad.info/?search=20020724115637


     
     Pediatric Radiology CasesImages to this case: There are Ultrasound-images available for this case. [ Ultrasound ] View all modalities [ All ]   
     Pediatric Radiology CasesAuthor/s:

    R. Mund (Leipzig), L. Hinz (Halle)  

     
     Pediatric Radiology CasesEmail Address:

    Viewable for logged on visitors (Log on)  

     
     Pediatric Radiology CasesAge:

    16 Years  

     
     Pediatric Radiology CasesGender:

    Male  

     
     Pediatric Radiology CasesRegion-Organ:

    Abdomen-Spleen  

     
     Pediatric Radiology CasesMost likely etiology:

    congenital  

     
     Pediatric Radiology CasesHistory:

    16 year-old boy with symptomatic splenic cyst (pain). History showed no evidence of trauma.  

     
     Pediatric Radiology CasesPathomorphology or Pathophysiology of this disease :

    Splenic cysts occur in echinococcus zysticus infections, congenitally or posttraumatically. In this case, the genesis (postraumatic or congenital) cannot be verified.  

     
     Pediatric Radiology CasesRadiological findings:


    Ultrasound 1 <- view Ultrasound 1

    Ultrasound 1: Splenic cyst preoperatively (SieScape-Mode)



    Ultrasound 2 <- view Ultrasound 2

    Ultrasound 2: Splenic cyst after aspiration and drainage



    Ultrasound 3 <- view Ultrasound 3

    Ultrasound 3: Splenic cyst after aspiration and drainage; enlargened.



    Ultrasound 4 <- view Ultrasound 4

    Ultrasound 4: Splenic cyst after Hemisplenectomy



    Ultrasound 5 <- view Ultrasound 5

    Ultrasound 5: Splenic cyst after Hemisplenectomy (Power-Mode)

     

     
     Pediatric Radiology CasesDiagnosis confirmation:

    Surgery / Histo  

     
     Pediatric Radiology CasesWhich DD would be also possible with the radiological findings:

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesCourse / Prognosis / Frequency / Other :

    The most frequent cause for splenic cysts is infection with Echinococcus cysticus, followed by innate and post-traumatic cysts.

    In this case, the cyst was punctured selectively using ultrasound. Subsequently, puncture and instillation of 96% alcohol solution as well as drainage by means of a Zystofix-catheter was performed. Initially, one saw an almost completely collapsed cyst; in the course of disease, however, reoccurrence, so that a hemisplenectomy of the lower part which contained the cyst was carried out. The cyst's contents and it's serology yielded no proof of the pathogen .  

     
     Pediatric Radiology CasesComments of the author about the case:

    In most cases of an echinococcus cyst, a preoperative echinococcus serology must be obtained. If the result is positive, a partial splenic resection should be done to the avoid pathogenic seeding into the peritoneal space; a preferential treatment when compared to marsupialization, for example.  

     
     Pediatric Radiology CasesFirst description / History:

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesLiterature:

    N/A  

     
     Pediatric Radiology CasesKeywords:

    Splenic cyst, unspecific, unspecific splenic cyst, abdominal pain, echinococcus zysticus infection, congenital, posttraumatic, child, childhood, pediatric radiology  

     
     Pediatric Radiology Cases Cite this article:

    R Mund, L Hinz. Splenic cyst, unspecific. PedRad [serial online] vol 2, no. 7.
    URL: www.PedRad.info/?search=20020724115637  

     
     Pediatric Radiology Cases Read similar articles: with corresponding keywords
    in the same field: Abdomen-Spleen
    or in the region: Abdomen
    or in the tissue/organ: Spleen
    or with the etiology: congenital
     
     Pediatric Radiology CasesImages to this case: There are Ultrasound-images available for this case. [ Ultrasound ] View all modalities [ All ]   
     
    Splenic cyst, unspecific
    R Mund, L Hinz. Splenic cyst, unspecific. PedRad [serial online] vol 2, no. 7.
    URL: www.PedRad.info/?search=20020724115637


     

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    Splenic cyst, unspecific
    Other cases by these authors:

    Search R. Mund in Medline R. Mund (16)   
    Search L. Hinz in Medline L. Hinz (5)   

    Splenic cyst, unspecific  
     
    Splenic cyst, unspecific
    R Mund, L Hinz. Splenic cyst, unspecific. PedRad [serial online] vol 2, no. 7.
    URL: www.PedRad.info/?search=20020724115637


     
     
    Splenic cyst, unspecific
    R Mund, L Hinz. Splenic cyst, unspecific. PedRad [serial online] vol 2, no. 7.
    URL: www.PedRad.info/?search=20020724115637


     

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    How interesting was this case for you?
    (10 = most interesting || 1 = less interesting)
    This case was evaluated as extremely interesting (Grade 9.1).

     
    Splenic cyst, unspecific
    R Mund, L Hinz. Splenic cyst, unspecific. PedRad [serial online] vol 2, no. 7.
    URL: www.PedRad.info/?search=20020724115637


     




    Discussion >> Write Comment <<


    Milzzyste, unspezifisch :  Milzzyste
    (Köhn | 21.05.06)


    Meine Tochter hat bei einer Untersuchung der Wirbelsäule ( starke Rückenschmerzen ) im MRG einen Befund mit einer 4,6 cm großen Zyste in der Milz bekommen. An wenn soll ich mich wenden ? Sie ist 16 Jahre alt.
    Danke für Info.



      Milzzyste, unspezifisch :  Zyste im Bereich der Milz
      (Sonja | 29.08.05)


      Heute habe ich bei einer Ultraschalluntersuchung erfahren, das ich eine Zyste in der Milz habe.Ich habe jedoch keine Schmerzen.Mein Arzt meint, dass es nicht schlimm sei, ich möchte aber trotzdem gerne mehr darüber wissen.


        Milzzyste, unspezifisch :  milzzyste
        (peggy wirth | 05.12.03)


        mein sohn hat eine zyste in der milz und ich würde gerne mehr darüber erfahren. Leider habe ich bisher nur eine ärztliche Meinung. Können Sie mir weiter helfen?
        Vielen Dank



          re: Milzzyste, unspezifisch :  milzzyste
          (Dr.D.Schaper | 08.12.03)


          Sehr geehrte Frau Wirth,

          hinsichtlich der Milzzyste Ihres Sohnes kann man ohne die spezielle Kenntnis der Situation kaum etwas sagen. Wir haben in unserer Klinik aber gute Erfahrungen mit der ultraschallgestützten Punktion gemacht. Wir verwenden aber keinen Alkohol zur Instillation. Selbst sehr große Zysten sind verklebt. Eine Operation war bisher nicht erforderlich.
          Wir können uns Ihren Sohn gern anschauen und unsere Vorgehensweise erläutern.

          Mit freundlichen Grüßen
          Ihr Dr. Schaper



          Milzzyste, unspezifisch :  Milzzysten-Therapie?
          (Rene Raabe | 10.09.02)


          Sollten Milzzysten bei negativer Echinokokkusserologie punktiert werden?
          Wie aussagekräftig ist eine negative Serologie?
          Wie hoch ist das Risiko, dass eventuell doch eine Infektion vorliegt und darf unter diesen Bedingungen punktiert werden?



            re: Milzzyste, unspezifisch :  Milzzysten-Therapie?
            (Hirsch | 10.09.02)


            Sehr geehrter Herr Raabe,

            die Erfahrung bei Punktionen von Milzzysten sind im pädiatrischen Bereich sicher überall zahlenmäßig beschränkt. Wir haben sehr große Milzzysten vereinzelt punktiert, aus Sicherheitsgründen bisher immer zusammen mit den Kinderchirurgen im OP (sozusagen im stand by), da die Parenchymabdeckung der Milz in der Regel gering ist. Wir haben aber hier bisher keine Komplikationen gehabt, allerdings war das Resultat auch ernüchternd: ob mit Drainageeinlage oder ohne, ob nach Alkoholspühlung oder ohne, die Zyste verklebte nicht spontan. Vielleicht hat jemand anderes eine andere Erfahrung gemacht. Einen wirklichen Abszeß haben wir bisher nicht dabei gehabt, ich würde aber gerade einen Abszeß für ein lohnendes Objekt für eine Drainage ansehen.

            Zurück zur blanden Mizzyste: Zunächst wäre es eigendlich interessant, welche Komplikationen belassene unkomplizierte Milzzysten verursachen. Auch da sind mir persönlich keine Komplikationen bekannt geworden. Wenn dem so wäre, erübrigt sich ja eine Therapie dieser Zysten.

            Ich wäre an Komplikationserfahrungen von blanden Mizzysten sehr interessiert.

            Mfg W.Hirsch








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